Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skolebørnsgruppen

Skolebørnsgruppen

At skulle starte i skole er en stor ting for de fleste børn. Der er igennem et barns liv og særligt i børnehavelivet, blevet bygget en forventning op omkring skolestart, som har gjort det til noget helt særligt at skulle begynde i skolen.

Og det er også noget ganske særligt, børnene har en naturlig nysgerrighed for at lære nyt og flere af dem vil på dette tidspunkt i deres liv begynde at interessere sig for f.eks. tal og bogstaver og flere udfordringer end det børnehaven kan tilbyde.

Det er dog vigtigt at huske på, at det ikke nødvendigvis er alle børn i storebørnsgruppen der er klar til at starte i skole, selvom de har alderen til det.

 

Skolen er andet end tal og bogstaver, den er også et sted, hvor man som elev i en klasse, skal kunne modtage og udføre en kollektiv besked, man skal kunne sidde stille i de lange dage som skolerne inviterer til, man skal kunne vente på tur og ikke mindst, så skal man være følelsesmæssigt funderet til at kunne klare skolegården og det liv som der er der.

Den nye skolereform, har gjort børnenes skoledage længere. Det kræver en del mere af børnene at kunne klare en lang dag, hvor de både forventes at lære samt begå sig socialt.

 

Derfor ser vi det i Ansgar, som vores vigtigste opgave at arbejde med børnenes personlige og sociale kompetencer, som danner grundlag for mange af de forventninger, der stilles til de kommende skolebørn.

 

Det er bevist, at børn der er socialt stærke, klarer sig bedre i skolen. Og det er vores opgave at understøtte dette.

 

Vi ruster børnene, gennem sociale lege, hvor de lærer de sociale spilleregler og at følge forskellige instrukser. Vi ser det ligeledes som en vigtig opgave, at børnene får øje for hinanden, og lærer at aflæse egne og andres behov og følelser.

 

Gennem ture, aktiviteter og leg øver børnene sig i at være store, uden det bliver til en miniskole.

For vi er stadig en børnehave, og vi har ingen intentioner om, at være andet. At sidde stille og lære at læse og skrive, er det børnene skal lære i skolen. Vores mål er at ruste børnene bedst muligt til, at begå sig socialt når de starter i skolen, så de dermed får de bedste forudsætninger for at udvikle sig fagligt.

 

I børnehaven arbejder vi lige fra børnene starter som 3-årige, med at gøre dem parate til skolestart. Men fra 1. januar - 1. maj intensiverer vi arbejdet med skolebørnsgruppen. Vi har 2-3 ugentlige aktiviteter, der er tilpasset børnenes individuelle niveau og vi arbejder med små aktiviteter af 20-30 minutters varighed, hvor fokus er koncentration, fordybelse og socialt samspil.

 

Det skoleparate barn bør have en god fornemmelse for nedenstående:

 

Personlige kompetencer: 

  • Kunne koncentrere sig i kortere tid om både selvvalgte og voksenstyrede aktiviteter

  • Kunne sit fulde navn og vise interesse og forståelse for egne familieforhold

  • Kunne give udtryk for egne følelser, behov og ønsker - og kunne udsætte egne behov.

  • Kunne sige til og fra og bede om hjælp når der er brug for det

  • Have begyndende forståelse og interesse for omverden, udover den helt nære.

  • Have en begyndende interesse for tal og bogstaver.
     

Hvordan kan I som forældre støtte op?

Støtte og anerkende barnet, når det har lavet opgaver

  • Give barnet opgaver i hjemmet f.eks. dække bord, rydde op, deltage i madlavning)

  • Give barnet almen viden, f.eks. tale med barnet om begivenheder og oplevelser
     

Sociale forudsætninger

Have en vis robusthed, kunne samarbejde og gøre sig gældende i en gruppe

  • Kunne aflæse andres relationer og tage hensyn til andre

  • Have forståelse af at være en del af en helhed

  • Have forståelse for andre behov

  • Kunne overholde regler i spil og leg

  • Kunne vente på tur

  • Have forståelse for, hvordan dets handlinger virker på andre

 

Hvordan kan I som forældre støtte op:

Give jeres børn mulighed for at lege med andre børn – f.eks. invitere kammerater hjem

  • Spille spil med barnet/flere børn i en lille gruppe, hvor de bliver trænet i at forstå og overholde regler – og også i at man somme tider kan TABE

  • Lade barnet deltage i fælles aktiviteter (sport, dans, udflugter mm)

  • Træne barnet i at kunne vente på tur, og være en del af et fællesskab

 

Motorik

Kunne klare af og påklædning og vurdere påklædning efter vejret

  • Selv kunne klare toilet besøg

  • Kunne holde på en blyant og klippe med en saks

  • Have en interesse for at lære, at skrive sit navn og have en påbegyndt forståelse for og interesse i tal og bogstaver
     

Hvordan kan I som forældre støtte op

Give barnet legemuligheder, der stiller krav til kropslig udfoldelse

  • Give dit barn tid og mulighed for at øve sig med at tage tøj af og på

  • Lade barnet gøre så meget som muligt selv

  • Give muligheder for aktiviteter der understøtter barnets interesse for tegning, skrivning, tal og lign
     

Sproglige færdigheder

Kunne forstå mere end en information i samme besked (f.eks. tag tøj på, og børst derefter tænder og tag nattøj på)

  • Kunne udtrykke sig forståeligt

  • Kunne forstå en kolletiv besked

  • Have begynde interesse for tal og bogstaver

  • Kunne deltage i en samtale om enkle forhold
     

Hvordan kan I som forældre støtte op:

Synge sange sammen med barnet

  • Læse for barnet

  • Lade barnet genfortælle den læste historie

  • Lade barnet læse historier op for dig (fortælling ud fra billeder og hukommelsen)

  • Læse rim og remser, leg med ord og bogstaver

  • Lade barnet få tid og rum til at fortælle om dets oplevelser

 

De pædagogiske arbejdsmetoder vi benytter i børnehaven Ansgar er følgende:

 

  • Spil, huskespil, regellege, grov- og finmotoriske aktiviteter.

  • Højtlæsning altid med en eller anden for Dialogisk læsning, 

  • Musiske og sang.

  • Aktiviteter såsom maling, tegning, tal, aktiviteter i værkstedet, førskoleaktiviteter (opgaveløsning) 

  • Lære børnene at lytte til hinanden og vente på svar, 

  • Ture ud af huset på Legepladser, zoologisk have, m.v.

  • Derudover styrke børnenes selvhjulpenhed i forhold til toiletbesøg, påklædning, at genkende egne ting såsom madkasse, sko, tøj osv.

  • Sproget er i fokus igennem hele barnets institutionsliv, da sproget er et middel til kommunikation, social aktivitet, tænkning, planlægning og problemløsning. God sproglig udvikling er ganske enkelt nødvendigt for, at barnet kan klare sig optimalt fremadrettet.