Fødselsdagsvejledning

Fødselsdage i børnehaven:

Det er dejligt at have fødselsdag og de fleste børn vil gerne fejre det. Der er mange måder at fejre fødselsdage på, men det vigtigste er, at barnet oplever, at det er en festlig dag, hvor barnet er noget særligt. Det kan også være svært for nogle børn at være i centrum, derfor har vi i børnehaven lavet en vejledning for, hvordan vi holder fødselsdage.

Vi sætter flag på bordene og stiller soldaten med flag frem. Når fødselsdagsbarnet kommer, kan de lave deres fødselsdagshat, så ingen er i tvivl om, at vi har en fødselar. Fødselsdagsfejringen holder vi til frugt om eftermiddagen.

Forældrene tager frugt, boller eller lignende med så der er til alle børn – dvs., at tager I boller med, skal der være minimum 30 boller.

Vi synger 3 sange – den gamle, den nye og børnehavens egen fødselsdagssang. Vi råber hurra og taler om, om barnet har holdt fødselsdag hjemme, hvad de har fået i gave og lignende.

Vi holder altid fødselsdag for barnet i børnehaven – også selvom vi er inviteret hjem.

Vi henstiller til, at forældrene ikke deltager i fødselsdagen i børnehaven, ikke fordi det ikke kunne være hyggeligt, for det kunne det bestemt – men vores erfaring er, at jeres barn bliver forvirret over, at I er der, hvilket kan ende med at flytte fokus fra det ellers hyggelige og i stedet blive konfliktfyldt.

Når børnehaven inviteres hjem til fødselsdag:

Det kan være rigtig sjovt at få vennerne fra børnehaven på besøg, når man har fødselsdag og vi kommer rigtig gerne hjem til fødselsdag når jeres barn fylder 4, 5 og 6 år. Vi anbefaler ikke en hjemmefødselsdag, når barnet fylder 3 år da barnet lige er startet og det derfor kan være for overvældende. Hvis I har lyst til at invitere hjem, så aftal en dato med personalet, i god tid, så vi er sikre på, at vi kan – vi har måske allerede en aftale eller planlagt noget andet eller der skal måske byttes om på personalets arbejdstider for at få dagen til at hænge sammen.

Vi tager som oftest 2 voksne og 10-12 børn – eller alle, hvis I har lyst til det – afsted til fødselsdag. Det er de voksne i børnehaven, der bestemmer, hvem der skal med hjem til fødselsdagen og det gør vi ud fra årgangen - vi dechifrerer ikke mellem børnene. Det bliver for svært at dele sol og vind lige…

Vi kommer ved 10-tiden, hvor det er fint at lege, så spiser vi frokost ved 11-tiden og leger lidt igen bagefter. Kl. 12.30 ca. rydder vi op, synger fødselsdagssang osv. og senest kl.13 er vi ude af døren igen.

Vores erfaring er, at det er nemmest, at vi tager børnenes madpakker med - så får alle noget de kan lide og noget de må spise afhængig af såvel spisevaner som allergier.

Til fødselsdagen er det jer, der har inviteret og derfor jer, der bestemmer, hvad I vil servere afslutningsvis. Vi henstiller til almindelig sund fornuft, hvad sukker angår. Det væsentlige er, at barnet føler sig fejret og dertil kræves hverken slik eller gaver, men opmærksomhed, nærvær og festlig stemning og det kan man ikke få for meget af.

Det hyggelige ved hjemmefødselsdage er, at det handler om at være hjemme hos barnet – derfor siger vi nej tak til legeland, svømmehalsture osv.

Vi vil gerne bare på besøg og se, hvor fint I bor og lege med jeres legetøj. Vi anbefaler derfor, at I ikke laver skattejagter eller andre planlagte aktiviteter – jeres barns legetøj er jo nyt og spændende for de børn, der er med på besøg.

Vi kommer ved 10-tiden og går som regel igen senest ved 13-tiden, så I og barnet kan få en rolig eftermiddag – det kan godt være en voldsom oplevelse, at have så mange gæster.

Af hensyn til de børn hjemme i børnehaven, der ikke har været til fødselsdag, så siger vi pænt nej tak, til at tage noget med hjem fra fødselsdagen - I skal således ikke lave slikposer, balloner, sørøverhatte eller lignende til at tage med hjem.

Private fødselsdage

Vi opfordrer til, at I forældre understøtter en inkluderende tilgang, hvis I ønsker at invitere privat. Det kan fx være ved at invitere hele drengegruppen eller pigegruppen. Der må ikke uddeles invitationer til private fødselsdage i børnehaven og vi råder til, at de afholdes i weekenden. På denne måde vil vi bedst kunne undgå at børn der ikke er inviteret, føler sig udelukket. Det er vigtigt at huske, at der er sammenhæng mellem, hvad der foregår i børnehaven og hvad der foregår i hjemmet. Børn taler sammen og fødselsdage er store og vigtige begivenheder i børnenes liv og ikke noget, der skal hemmeligholdes eller forties.

Forslag til, hvad I kan medbringe til fødselsdagen i børnehaven?

For det første - Keep it simple:

• Boller
  • Kage (Uden ekstra sukker, slik osv.)
  • Små ispinde
  • Frugtspyd
  • Frugtposer
  • Popcorn
  • Kiks
  • Chips
  • Rosiner, mandler, abrikoser, figenstænger osv.
  • Pølsehorn
  • Minipizzaer