Indkøringsvejledning

Indkøring i Børnehaven Ansgar. Vi har samlet vores erfaringer vedr. indkøring af nye børn i børnehaven.

Inden jeres barn begynder i børnehaven, aftaler personalet indbyrdes, hvem der tager sig særligt af jeres barn og jeres familie den første tid.

Forventninger til indkøring Personalet har klargjort garderobe og den ansvarlige voksne er klar til at byde jer velkommen.

Vi opfordrer jer forældre til at afsætte god tid (en uges tid) til indkøring. I er her sammen med jeres barn den første dag, og afleverer barnet til os på dag 2.

Vi begynder med korte dage og ringer hjem, hvis jeres barn er ked af det og sammen finder vi ud af, hvad der er bedst for jeres barn.

Vi forventer, at I forældrene orienterer jer på AULA og tjekker infodøren i garderoben hver dag.

Ad åre har vi samlet en række erfaringer ang. indkøring i børnehaven – de erfaringer danner grundlaget for børnehavens indkøringsmodel:

1. dag kommer I ved 10-tiden og barnet er her 1 times tid sammen med én forældre og når I og vi vurderer, at det er tid, går I hjem og glæder jer til at komme i morgen.
  2. dag kommer I ved 10-tiden og er her indtil personalet eller I vurderer, at barnet er klar til at sige farvel. Allerede her er det en god idé at være klar og tydelig, sig farvel, vink evt. i vinkevinduet og gå. Forinden aftaler I med personalet, hvornår I henter igen, hvilket som regel er ved 11.30 tiden.
  3. dag kommer I ved 9-tiden og barnet er her alene til og med frokost – I henter ca ved 12.30tiden.
  4. dag kommer I ved 9-tiden og henter barnet ved 14tiden
  5. dag kommer I ved 9-tiden og henter igen lige efter frugt kl. 15.

Det er vigtigt, at I går hjem med det samme når I henter, så barnet ved, hvornår det skal blive i børnehaven og lege og hvornår det er gå-hjem tid.

Hvis jeres barn har brug for at sove i børnehaven, starter vi med det på dag 4. – husk evt. en sut, hvis jeres barn stadig har behov.

Den første tid i børnehaven. Personalet, som har ansvaret for indkøringen, skal koncentrere sig om jeres barn – og være opmærksom på, hvad barnet har brug for. Vi lægger vægt på en tæt forældrekontakt fra starten, således, at vi får og giver så mange informationer som muligt.

Vi opfordrer forældrene til at stille spørgsmål om stort og småt, undrer sig m.m., således, at I hurtig føler jer trygge ved os og huset.

Vi stiller i begyndelsen ikke krav til barnet, men venter til barnet viser tryghed og til vi har et større kendskab til hinanden.

Derudover har vi den holdning, at der ikke findes dumme spørgsmål. Så er I i tvivl om noget i forbindelse med jeres barns hverdag i børnehaven, så spørg løs. På samme måde vil vi henvende os til jer forældre, hvis vi er i tvivl om forhold, som vi bør være opmærksomme på omkring det enkelte barns velbefindende og trivsel.

Når jeres barn skal starte i børnehaven, skal I tænke på, hvordan I selv har haft det, når/hvis I har skiftet arbejdsplads - så ved I lidt om, hvordan jeres barn har det. Barnet skal til at lære en ny kultur at kende. En del af denne kulturtilegnelse går ud på at finde ud af, hvilke ting fra barnets tidligere oplevelser, der kan bruges i barnets nye børnehave. I den første periode vil barnet derfor være udsat for et rent bombardement af indtryk – det er af samme årsag vi foreslår korte dage i starten og så hjem og slappe af.

Hvor lang denne "første tid" skal være er meget forskellig fra barn til barn, så der må vi hjælpe hinanden med at vurdere barnets robusthed.

Både mens barnet "køres ind" i børnehaven, og når barnet er godt indkørt, skal I som forældre være tydelige i kropssproget. Når I siger farvel, skal I vise, at det står ved magt, at I går. Barnet kan godt vise utryghed (eller at det gerne vil være sammen med mor og far hele dagen og hver dag), det er helt naturligt, men barnet bliver ikke hjulpet ved, at I siger farvel og samtidig viser noget andet ved at blive stående for at aflæse barnets reaktion. Vær tydelige og klare i spyttet – når I viser jeres barn, at I er trygge i afleveringen, så bliver jeres barn også trygt.

Hvis I på nogen som helst måde har brug for at høre, hvordan jeres barn har det, så tøv ikke med at ringe – I forstyrrer ikke og glade forældre giver glade børn.

Gør det til en dyd at sige det I gør, og gøre det I siger - på den måde skaber I tryghed for jeres barn.